Dušan Rutar
Predstavljajte si čudovit vrt, v katerem je veliko rož – vsaka je edinstvena in posebna. Tako vidimo naše otroke v sodobnem vzgajanju in izobraževanju – kot dragocene cvetove, vsak ima svoje barve in oblike, vsi si zaslužijo sončno svetlobo in nego, skrb in spodbujanje k rasti.
V tem čarobnem vrtu učenja kultiviramo osebnostno in duhovno rast, skrbimo za sočutje in empatijo, se učimo razumeti otroke in njihov svet, zlasti pa ne mislimo, da morajo biti taki, kot smo sami, kot da so naša last, ker niso.
Zavedamo se, da je vsak otrok svet zase, da je svet čudes, poln radovednosti in potenciala. Naš cilj zato ni napolniti njihove glave z dejstvi in informacijami, saj oboje spoznavajo sami, temveč jim pomagati, da se razvijajo v prijazne, močne in srečne ljudi, ki uživajo blagostanje.
Začnemo z ustvarjanjem varnega in ljubečega okolja, v katerem se otroci počutijo cenjene in varne, zaščitene, spoštovane in sprejete. Zavedamo se, da kot nežne sadike potrebujejo prijeten prostor, da poženejo korenine in se raztezajo proti nebu. Spodbujamo jih, zlasti pa jim pomagamo verjeti v svoje sposobnosti in zmožnosti.
Da bi jim pomagali duhovno rasti, jih učimo ceniti lepoto sveta okoli sebe. Z njimi se odpravljamo v naravo, včasih skupaj mirno sedimo v travi, poslušamo ptičje petje in čutimo vetrič na obrazu, ki veje z juga. Pogovarjamo se o prijaznosti in o tem, kako dobra je skrb za drugega, kako dobro je pomagati drugim, v njihova srca posejemo seme sočutja.
Pomagamo jim graditi odpornost, da bi kot močna drevesa laže prestajali življenjske nevihte, ki bodo zagotovo prišle. Učimo jih, da je v redu delati napake, da ni z njimi nič narobe, če jih delajo, in da nam izzivi pomagajo rasti. Ko se soočajo s težavami, smo tam, da jih podpiramo, a jih tudi spodbujamo, da sami najdejo rešitve. Ne pretvarjamo se, da vse vselej vemo bolje kakor oni.
Veliko nam pomeni čustvena inteligentnost, zato jih vzgajamo za posebna očala, ki omogočajo razumevanje občutkov in čustev – svojih in drugih. Pomagamo jim poimenovati svoja čustva in najti zdrave načine, kako jih izražati. Empatijo vadimo tako, da si skupaj z njimi predstavljamo, kako bi se lahko počutili drugi, skrbimo, da postajajo njihova srca z vsakim dejanjem prijaznosti večja.
Ustvarjamo tudi priložnosti za skupno igro in delo. Želimo, da se kot zaposlene čebele v panju naučijo sodelovati, deliti in reševati konflikte na miren način. Usmerjamo jih k sklepanju prijateljstev in sprejemanju tujcev, okoli njih tkemo toplo odejo skupnosti.
Da bi negovali njihovo duševno zdravje, otroke učimo, da so njihove misli in občutki pomembni in vredni. Kažemo jim, kako umiriti um s preprosto meditacijo ali z globokim dihanjem, ko se počutijo preobremenjeni. Spomnimo jih, da je vedno v redu, če prosijo za pomoč, ko jo potrebujejo.
Od začetka jih učimo tudi o skrbi za naš planet – naš veliki skupni vrt. Učimo jih prijaznosti do živali. Sadimo dobra semena in opazujemo njihovo rast ter razumemo, kako lahko vsako najmanjše dejanje naredi svet nekoliko bolj zelen in srečen.
V tem negovalnem pristopu razumemo izobraževanje kot potovanje, ki ni nujno vedno veselo, na katerem raziskujemo in odkrivamo svet, sebe in druge ljudi. Podpiramo raziskovanje, spraševanje in ustvarjanje. Otroke spodbujamo, da sledijo svojim strastem, pa naj bo to slikanje, gradnja s kockami ali opazovanje hroščev skozi povečevalno steklo.
Najpomembneje pa je, da svoje otroke obdajamo z ljubeznijo, da bi postali močni in samozavestni, da bi spoštovali sebe in druge. Slavimo njihova prizadevanja, jih tolažimo, ko so žalostni, in jim pokažemo, da jih cenimo takšne, kakršni so. V tem vrtu sodobnega izobraževanja ne vzgajamo le pametnih otrok – vzgajamo vse čudovite male ljudi brez izjeme. Gojimo srca, polna prijaznosti, ume, polne radovednosti, in duhove, ki so pripravljeni narediti svet boljši. In to je, dragi prijatelji, najlepši vrt, ki si ga lahko predstavljamo.